Aanmelden / Account aanmaken
×
Home
Home
empty
home / werkwijze / zoekmachine_optimalisatie
afbeelding

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie (search engine optimization ofwel SEO) is een onderdeel van de marketing mix, naast content marketing, social media en e-mail marketing is SEO een manier om aandacht te generen voor een deel van je website. Een zoekactie die resulteert in een oplossing voor een probleem of behoefte zal tot een goede conversie kunnen leiden.
Om hoog in Google te komen moet je website met het beste antwoordt komen op de zoekactie, dit klinkt eenvoudig maar is dat zeker niet. Eigenlijk moet je dus voor elke zoekterm een webpagina hebben die het antwoordt geeft op de zoekactie van de gebruiker.

De juiste zoekwoorden
Het begint bij het vinden van de juiste zoekwoorden die worden gebruikt om je product of dienst te vinden via een zoekmachine. Hiervoor heeft Google een zoekwoordplanner  ontwikkeld. Met deze zoekwoordplanner kan je zien hoeveel op specifieke woorden of woord combinaties in een bepaalde tijdsbestek wordt gezocht.

Op basis van de resultaten en zoekwoord ideeën kun je een lijst maken van woorden die aansluiten bij de tekst van jouw product of dienst. En deze tekst op de juist manier vertalen naar een zoekmachine vriendelijke pagina.

SEO is meer dan alleen de juiste teksten in de juiste volgorde zetten.
Zoekmachine optimalisatie is het inzetten van de marketing mix om de vindbaarheid te optimaliseren. 
Belangrijke aandachtspunten:
  • gebruiksvriendelijkheid van de website navigatie etc,
  • is de website responsive;
  • hoe vertrouwd (https) en professioneel komt de website over,
  • laadtijd van de website,
  • hoe leesbaar (en scanbaar) is de teks,
  • hoe goed geschreven is de tekst;
  • aantal backlinks;

Om hoog in de zoekresultaten op een bepaald zoekwoord te komen moet je weten hoe Google werkt.

Google is een zoekmachine gebaseerd op een crawler die de pagina indexeert en maakt hiervoor gebruik van een algoritme.

De crawler
Een crawler scant jouw website en volgt alle hyperlinks om zo een zo’n volledig mogelijk beeld te krijgen van jouw website. De HTML versie van de webpagina wordt hierbij opgeslagen in een database, een crawler kan alleen de links volgen op webpagina’s die al in de index zijn opgenomen. Zonder een link naar een webpagina kan een webpagina dus nooit gevonden worden! 

Index
De index van een zoekmachine is de database waar alle websites zijn opgeslagen die de crawler is tegengekomen.

Algoritme
Het algoritme van een zoekmachine is een complexe wiskundige formule met de belangrijke taak om te bepalen welke webpagina’s uit de index getoond worden bij een zoekopdracht.

Om hoger in google te komen moet de crawler de pagina's vanaf de homepage goed kunnen volgen (geen belemmeringen door javascripts etc.). Een goede sitemap zodat elke pagina en elke taal goed kan worden gevolgt is hier heel belangrijk. De crawler zet deze pagina's in de index. Google's algoritme bepaald de ranking van de geindexeerde pagina's d.m.v. een veelvoud van factoren. Zoekmachine optimalisatie is gericht op het optimaliseren van een aantal van deze factoren. 
  • Tekst: schrijf unieke en relevante teksten die het onderwerp goed beschrijven en gericht zijn op de bezoeker, kopieer geen teksten van andere websites of binnen uw eigen website, dubbele teksten moeten zoveel mogelijk worden vermeden. Het gebruiken van (gerelateerde) zoekwoorden, op de juiste plekken, bepaalt alleen in welke mate jouw tekst relevant is aan een zoekopdracht.
    • Zorg voor een beschrijvende titel (max 66 karakters)
    • Scrijf een relevante Meta-description (max 24 woorden)
    • Schrijf voor de bezoeker niet voor een zoekmachine
    • De kop in h1 de overige koppen in h2 h3 etc.
  • Indexeren: zorg ervoor dat de crawler elke pagina kan indexeren door een goede sitemap in xml aan te bieden (maak hiervoor een account aan bij Google webmaster hulppragramma's). Geen belemmeringen opwerpen, elke pagina moet vanuit de homepage te benaderen zijn, geen flash en- of javascript menus gebruiken. 
    • Geen flash
    • Maak gebruik van leesbare urls (www.mijndomein.nl/product) i.p.v. (www.mijndomein.nl/index.php&cat=5&productI=26)
    • Goede sitemap.xml
  • Relevantie: Het gaat met name om relevante en kwalitatieve links naar de betreffende webpagina, omdat het algoritme van zoekmachines daar veel waarde aan hecht (linkbuilding). Zoekmachines zien graag dat onafhankelijke bronnen bevestigen, dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Een link naar je site is zo'n bevestiging. De tekst bij een link is ook vaak een prima samenvatting van het onderwerp van je pagina. 

Download hier zoekmachine optimalisatie handleiding van Google